Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Play@Heart

Løsning Skole blev udvalgt til projekt om legende læring og teknologiforståelse støttet af LEGO Fonden

Løsning Skole har været en del af det skoleudviklingsprojekt, Play@Heart, som i samarbejde med 11 andre skoler fra hele landet undersøgte, hvordan legende tilgange kunne bidrage til børns læring om og med teknologi. Projektet blev støttet med en bevilling på 50 mio. kr. fra LEGO Fonden.

Som en del af Play@Heart-projektet fik Løsning Skole en unik mulighed for at udvikle og arbejde med legende tilgange til teknologiforståelse samt legens betydning i forhold til at skabe god undervisning i en skolekontekst.

Legen var børns naturlige måde at lære på – både når det foregik i klasselokalet, på legepladsen eller på digitale platforme. I legen undersøgte, konstruerede og testede børn virkeligheden, både når den udspillede sig i fysiske og digitale miljøer. Men hvad der var helt naturligt for børn, når de legede med ler, sand eller klodser, skulle også gælde, når det kom til digitale teknologier.

De 12 skoler i projektet arbejdede med kreative læringsmiljøer, teknologiforståelse og legens potentialer i forhold til børns læring. Skolerne etablerede nyskabende og utraditionelle læringsmiljøer, såkaldte ‘PlaySpaces’, hvor både voksne og børn kunne lege, eksperimentere, lære og være kreative med teknologi.

Erfaringerne fra projektet blev delt og udbredt på tværs af landets 98 kommuner og blev brugt som inspiration til arbejdet med teknologiforståelse i grundskolen.

Ud over Løsning Skole deltog følgende skoler: Varnæs Skole (Aabenraa), Hvalsø Skole (Hvalsø), Højelse Skole (Lille Skensved), Sydmors Skole og Børnehus (Vils), Skansevejens Skole (Nørresundby), Tåsingeskolen (Svendborg), Sct. Hans Skole (Odense), Lyngholmskolen (Farum), Lundehusskolen (København), Højslev Skole (Højslev) og Skovvangskolen (Aarhus).

Landets seks professionshøjskoler stod sammen med LEGO Fonden bag Play@Heart, som blev understøttet med en fondsbevilling på 50 mio. kr. og løb frem til 2025. Projektet var et initiativ under det landsdækkende Playful Learning-program, der arbejdede for at fremme børns kreative, legende og eksperimenterende tilgang til verden.

 

Dokumenter

Nyt fag Innovation, teknologi og leg_0.pdf

Shape Created with Sketch.